L’arquitecte tècnic pot redactar projectes de canvis d’ús d’edificis
La sentència del Tribunal Superior de Justícia d’Astúries, de 16 de novembre de 2022, considera ajustat a dret el projecte de reforma d’un edifici sotmès a protecció integral subscrit per un arquitecte tècnic, en el qual les obres que es preveuen en el citat projecte solament impliquen un canvi d’ús de la tercera planta de l’edifici (per a galeria i taller d’art), mentre la resta es manté l’ús de l’habitatge.
En aquesta sentència, que és ferma des del 21 de febrer de 2023, el citat Tribunal assumeix el criteri al·legat en la STSJ Madrid de 9 de juliol de 2009:
“En el presente estamos ante un supuesto de cambio de uso no de la totalidad del edificio sino de una de sus partes, la Ley se refiere a cambio de uso del edificio por lo que debe entenderse de la totalidad del edificio, ya que si hubiera querido referirse a una de sus partes lo habría especificado, por lo que la sala no entiende preciso proyecto arquitectónico firmado por Arquitecto Superior debiendo estimarse el recurso de apelación”.
També és a destacar el Fonament de Dret Quart, ja que a la vista de les obres projectades per l’arquitecte tècnic, que afecten a elements protegits de l’edifici (fusteria interior i exterior), i entenent que com a tals obres no resulta compromesa la finalitat protectora perseguida per la normativa vigent, el citat TSJ Astúries comparteix el criteri de la STSJ Madrid de 27 d’abril de 2006:
“La protección del edificio no otorga monopolio competencial alguno a los Arquitectos Superiores. Es evidente que, si la protección es de algún elemento estructural del edificio, en el caso de actuar sobre los mismos, tendrá que intervenir al Arquitecto Superior, pero no por qué el edificio esté protegido, sino porque se actúa sobre la estructura, y en este caso la competencia única para redacción del proyecto si corresponde al Arquitecto Superior. Pero si la protección se refiere elementos distintos de la estructura del edificio, como puede ser la mera distribución interior del mismo el proyecto fuese redactado por un Arquitecto Técnico, pues la capacidad y preparación de dichos profesionales no lo es por razón de la protección del inmueble sino de su preparación previa para la redacción de tales proyectos de obras. Y ello con independencia de que la licencia pueda o no ser concedida de actuase sobre elementos protegidos, dado que esta nueva cuestión y la misma puede ser denegada tanto se redacte el proyecto por Arquitecto Superior, como por Arquitecto Técnico”.
Aquesta sentència i altres relacionades amb la defensa de la professió les podeu trobar a la web col·legial, apartat La Institució, organització supracol·legial, comunicats del Consejo.
Publicacions relacionades
-
30 anys de la revista TAG
Al maig - juny de l’any 1993 apareixia oficialment el primer número de la revista TAG i d’això...
-
La calor durant la jornada de treball
Us informem que l’Institut Català de Seguretat i Salut Laboral disposa d’un espai web sobre la calor durant...
-
Immobles de notable valor cultural
Propera apertura de la convocatòria de subvencions per a l’execució d’obres en immobles de notable valor cultural del...
-
OBRES AMB GARANTIA
OBRES AMB GARANTIA Per tal de recordar el seu funcionament, us fem una breu explicació: Les sol·licitud de...